.recentcomments a{display:inline !important;padding:0 !important;margin:0 !important;}
Elminas löparblogg
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Övningar

Övningstips med Abilicas Rubberband

Här kommer förklaringar på de övningarna jag la upp på @elminasaksi. Rubberband eller minibanden finns i olika styrkenivåer, jag har ett mycket motstånd. De finns att köpa för en liten peng på Abilicas hemsida och där kan du även få fler tips på övningar.

I den övre videon visar jag några hoppövningar som jag kör i ca 30 s. Jumping Jacks och saxhopp. Försök att ta ut rörelsen så att du känner att bandet sträcks.

Därefter kör jag en kontaktövning för sätet följt av enbenshöftlyft. Pressa upp höften högt och känn hur du jobbar med ett motstånd av gummibandet.

Nästa övning är en rörlighetsövning där jag har en aktiv mage och samtidigt pressar ner benen (med fotsulorna ihop). Höften ska ligga i underlaget. Därefter tränas ländryggen, utsida lår och säte genom att du pressar ut benen i sidled. Lyfte benen samtidigt så högt det går.

Avslutningsvis en pulshejare igen, korsande sumosquats, dvs pressa ut knäna långt ifrån varandra. Det blå redskapet jag hoppar över är en BackStretcher, men den har fler användningsområden.

I videon ovan visar jag först en tuff magövning, men du tränar även höft och säte på köpet. Om den känns tung, sätt i händerna och håll benen böjda. Därefter ser du musslan, suveränt för sätet och rörlighet höft.

En annan bra sätesövning är diagonallyft. Tack vare att jag sträcker ut motsatt arm får magen jobba för att hålla höften stilla. Du får även med baksida lår.

Avslutningsvis en gående planka. Plankan blir i mitt tycke lite roligare genom att det sker en rörelse för händerna.

Annons

Lämna en kommentar

Annons
Annons