BLOGGMENY
Löpning

Tillbaka på banan

Nu känner jag att det är dags att våga mig på lite tuffare träning igen. Förvisso körde jag två backpass under sportlovet men jag var väldigt lyhörd och vågade nog inte helt trycka på. Kändes ovant att flåsa så som jag gjorde. Två veckor kvar till Barcelona Marathon så det gäller att successivt vänja kroppen vid längre pass. Nästa vecka har min tränare bl a planerat in två träningspass på två mil, varav ett med 2 x 5 km trösklar. Utöver dessa pass har jag 2 st på 60 min, ingen tidspress bara flow. Sista veckan inför marathonet bör träningen minska betydligt, men eftersom jag lagt ned alla tidskrav på Barcelona marathon kommer jag att inte att skära ner lika drastiskt på mängden km.

Jag är glad över att jag inte känner någon press alls inför  den 11/3, det känns nästan lite skönt att jag bara ska “sightseeinglöpa”. Vi åker utan barn så det är inte stressigt för mannen i målområdet. Jag slipper känna pressen att proppa i mig kolhydraterna dagen innan och inte heller känna stress över att sova bra natten innan start.

Jag kommer ta över Hälsa & Fitness instagram i vecka 10 och dela med mig av förberedelser inför loppet. Hoppas du vill hänga med mig @halsafitness.

Foton tagna från mitt första backpass efter en månads tyngre träningsuppehåll.

Det blev två backpass, det ena 18 x 45 s (med 15 s vila mellan) det andra 15 x 70 s (med 20 s vila mellan).

Annons

Lämna en kommentar