BLOGGMENY
LöpningTips

Kom igång med löpningen och vinn startplatser till Tjejmilen

Just nu pågår en rolig tävling på Nutriletts Willpowersida, tre vinner en startplats till Tjejmilen, goodiebag och personligt träningsprogram. De allra flesta i gruppen springer inga längre sträckor och därför har jag skrivit ihop en text om hur du bäst kommer igång med löpningen.

Ett klassiskt nybörjarfel som jag ofta märker av är att många går ut för hårt och springer för snabbt. Löpningen blir lätt ångestfylld då man vet att det kommer att bli så jobbigt. Med det enkla knepet som innebär att man sänker farten alt går delar av sträckan ökar chansen att löpningen blir varaktig. Lägger du till en bra grundteknik, med en bra hållning (sträck på dig och känn dig stolt) så kan du andas bättre och då blir löpningen genast lättare. Slappna av i axlarna samt händerna och försök att lugna andetaget.

Bestäm dig för att vara ute en viss tid, början kanske det innebär att du går 2/3 av sträckan och springer/lufsar resten, veckan därpå ökar du andelen du springer och till kommande vecka ökar du springdelen ytterligare. Gå i uppförsbackar i början, då det är krävande. Det går snabbare än du tror att förbättra din kondition om du är aktiv 2-3 gånger i veckan. Planera in din träning, då ökar chansen att den blir av. Involvera gärna vänner och eller familj i dina träningspass, det brukar vara en lyckad kombination.

Förutom att ha tålamod med en ny livsstil så tycker jag att det är viktigt att definiera sig själv som en löpare eller en aktiv person. Är du en aktiv person väljer du att röra på dig.

För dig som vill tävla om en startplats utan att gå med i Willpower så pågår det även en tävling på Nutriletts Facebooksida. Du behöver inte köpa några produkter utan det räcker att du motiverar varför du vill vinna en plats åt dig och en vän.

IMG_1843

Annons

1 kommentar

Lämna en kommentar