Löpning Tips

Löputbildning med Henrik Pilvinge

Igår gick jag en löputbildning med Henrik Pilvinge som är via Art of Running en Unfiltered Running Educator

Jag visste sedan tidigare att Henrik är väldigt kunnig både teoretiskt, pedagogiskt och genom att han även själv lyckas prestera väldigt bra. Förväntningarna var höga!

Vi började utbildningen med en teoretisk del där Henrik förklarade bakgrunden till Art of Running, ungefär 75% av alla som springer idag är skadade, det kan vara allt från hälsporre, hälseneproblem, gubbvader, hallux valgus, löparknä till rygg/nackproblem.

IMG_4142Det här beror bl a på vår stillasittande livsstil, våra moderna och trånga skor samt hur våra vägar ser ut i dag, jämn och fin asfalt. Dessa faktorer har fört oss långt bort från vårt ursprungliga och naturliga sätt att gå och springa. Skulle våra fötter vara designade för att springa på asfalt skulle de inte behöva ha samma rörlighet som de ursprungligen har.

Fötterna är vårt enda sätt att ha kontakt med marken och sänder signaler till resten av kroppen. Uppbyggda skor gör att vi tappat kontakten med marken och fått icke funktionella fötter. Dessutom gör dämpningen i skorna att vi får ta emot dämpningen på något annat sätt, t ex knä eller höfter.

IMG_4144

Båda skorna kommer från Asics…

Samtidigt som skadorna ökar köper vi mer än någonsin av det som sko, sul och inläggstillverkarna menar att vi måste ha för att vi ska kunna gå och springa. Hjälpmedlena gör oss en björntjänst då de sätter våra fötter och kroppar ur funktion. Vi har tappat styrka och rörlighet i fötterna och därmed måste vi börja med att återfå styrka och funktion i våra fötter. Vi pratade om hur barnens oförstörda fötter ser ut och det blev tydligt då jag jämförde min fot med Sixtens, mina tår var mycket mer ihoptryckta.

Vi pratade även om att människan har tre olika rörelseväxlar, gå-springa-sprint. Jogging och powerwalks menade han på var ett onaturligt sätt för människan att röra sig på och något som bland annat utvecklats pga skoindustrin. Intentionen under den här eftermiddagen var att hitta min naturliga springväxel.

I tidigare löpteknikskurser har instruktören pratat mycket om vinklar, grader och exakta fotisättningar, men Henrik menade att hans filosofi var att fotens i sättning var ett resultat av naturlig löpning.

IMG_4143

Förutom att fotens styrka, funktion och rörlighet är viktig för en hållbar löpning krävs det en plyometrisk styrka och en hållbar löpteknik.

Efter den intressanta genomgången gjorde vi en mängd olika tester, först ut var foten och jag blev varse om att min stortå inte var aktiv vid testerna. vi gjorde fler tester och de visade på samma resultat, min stortå “sover”, så onödigt. När jag aktiverade stortån blev min balans mycket bättre! Annars fick jag godkänt på rörlighet, balans och styrka.

IMG_4145

Henrik ritade av mina fötter för framtida jämförelse.

Generellt har jag en god rörlighet förutom i bröstryggen men inte så pass att det påverkar min löpning. Jag klarade även av de plyometriska testerna även om jag var det skiljde sig mellan höger och vänster sida.

Henrik så att jag hade svårt att slappna av i vaderna under en del tester och jag fick bra övningar och redskap för att jobba vidare. T ex hjulet som jag visar på bilden nedan.

IMG_4147

IMG_4148

Den här övningen fick vi träna mycket på, den hjälpen mig att sätta ned foten under kroppen och att “visa fotsulorna”.

Efter testerna var det dags för aktiveringsövningar utifrån mina behov och sedan filmade Henrik mig när jag sprang.

IMG_4149

Jag blev stoppad med jämna mellanrum och fick ännu fler övningar för att lära om kroppen och att hitta mitt naturliga löpsteg. På foton ser jag att jag sätter i foten långt framför kroppen med hälen först, inte det mest energisnåla löpstilen för det är det som är viktigt, löpningen ska kräva så lite som möjligt så att jag orkar springa länge.

Först sprang jag med skor, sedan barfota och sedan med skor igen. Det känns som det finns mycket att jobba med. Henrik filmade mig efter en timme igen och sa att nu såg han skillnad!

I slutet av utbildningen fick jag se på film att jag höll ihop benen bättre, satte ner foten under kroppen och hade ett spetsigare knä, tack vare övningarna vi gjorde under utbildningen som Henrik såg att just jag behövde.      IMG_4150  IMG_4151

Jämfört med annan löpcoaching jag fått är Henrik Pilvinge och Art of Running något unikt, det känns verkligen personligt och pedagogiskt. Jag blir inte bara släppt till mitt öde utan får övningar att jobba med. Jag förstår på ett annat sätt vad just jag behöver för en skadefri och hållbar löpning.


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar