Event Tips

Tacksamhet

Huvudanledningen till att jag åkte till Stockhom var att träffa Milla och Anna  grundarna av Frisk & Stark Familj. Konceptet är så populärt att de behövt rekrytera mig och jag tvekade inte en sekund. Den 12-19 maj kommer jag att vara på plats på Kipriotis Maris ett av Apollos familjehotell på Kos.

Frisk & Stark Familj är ett unikt hälsokoncept med lika mycket fokus på barn som vuxna. Att inte särskilja barnens och de vuxnas hälsobehov utan se vinsterna med att hela familjen mår bra. Alla får inspiration till att ta hand om sig tillsammans och det är precis vad jag står för.

På Kos kommer du att kunna ta del av rolig träning, både tillsammans med ditt barn och var för sig på gym. Dessutom finns det bra möjligheter för löpning vilket inte alltid är en självklarhet på turistorter om man inte gillar strandlöpning.

Under veckan på Kos erbjuds två pass om dagen, det blir bl a löpintervaller (under tiden erbjuds bollspel för barn), Get OUT to workOUT Family (stationsträning på lekplats), Minifys för barn, Stafett för barn och barnsliga vuxna (veckans höjdpunkt!), Yoga för barn och vuxna, och så kommer vi att baka nyttigt godis. här kan du läsa mer om resemålet och hotellet.

Här kan du läsa om resan som gjordes i höstas.

Förutom att känna stor tacksamhet över att få vara instruktör på en träningsresa känner jag tacksamhet för att jag kunde gå på ett kvällsevent som genomfördes av Women´s Health inför Women´s Health Halfmarathon den 23 april. Kvällens tema var mental träning och yoga för löpare. Just mental träning är något jag inte kan så mycket om och jag sög in allt som Cecilia Duberg föreläste om. Det jag framförallt tar med mig är att sluta ha resultat som mål, t ex ska inte ett bra mål vara att vinna ett lopp för det är inget jag kan påverka. Jag har t ex ingen aning om hur mina motståndare kommer att prestera. Så om jag inte vinner kommer mitt självförtroende att sänkas eftersom jag inte uppnådde mitt mål. Om jag istället har som mål att göra mitt livs bästa lopp och ha roligt samtidigt så blir fokuset något annat, det kan jag påverka.

Jag ska även bli bättre på att fokusera på en sak i vardagen och på jobbet, det kommer även att hjälpa mitt fokus på tävling. Det kommer att bli svårt då jag tror att jag blir mer effektiv av att göra många saker samtidigt men egentligen vet jag ju att det inte är så.

En annan viktig faktor för att prestera bättre är att vara sin bästa vän och tänka snälla tankar om sig själv. Det är jag numera rätt bra på, men efter att ha varit sjuk så länge så har mitt självförtroende sjunkit och det behöver jag jobba med, självkänsla handlar bara om vad du säger till dig själv så sluta snacka skit om dig själv. Cecilia uppmanade oss att tänka tillbaka på den tiden då vi var 4-5 år, inte hade vi några negativa tankar om oss då? Hon introducerade begreppet Lionmind och att vi ska se oss som målinriktade lejon som inte tvekar eller tror negativt om oss själva, istället för Monkeymind (apor som tjattrar i huvudet på oss om saker vi inte klarar eller vad andra tycker om oss).

Avslutningsvis menade Cecilia att en viktig faktor för att må bra är att kunna känna tacksamhet. De människor som är tacksamma är lyckliga.

Vi avslutade med en meditation innan det var dags för yoga. Många framåtfällningar, rotationer och höftöppnare behöver en löpare. Dessutom gjorde vi en del plågsamma fotövningar/stretcher. Det är något jag ska lägga in i min träning. Det största fokuset var andningen och att känna andetaget i ryggen, en bra påminnelse.

 


Du kanske också gillar

4 Kommentarer

  • Svara
    Viktoria
    24 februari, 2016 at 10:37

    Så fantastiskt underbart att få vara en del i denna resa!!! ❤️

    • Elmina Saksi
      Svara
      Elmina Saksi
      25 februari, 2016 at 21:46

      Tack, ska bli så kul!

  • Svara
    Elin Johansson
    24 februari, 2016 at 21:50

    O det låter härligt med resan, jag är sjukt sugen på att åka på en träningsresa med det är svårt att få till det med familjen, förskolan osv.
    Funderar på att åka på ett löparevent i Stockholm i april över dagen, aldrig något att glädjas över iallafall.
    Kan du inte visa några fotövningar på bloggen? Det skulle jag behöva lära mig mera om

    • Elmina Saksi
      Svara
      Elmina Saksi
      25 februari, 2016 at 21:46

      Är det Run Academys ni kanske åker på?
      Fotövningen gick till så att man sitter på hälarna med tårna i och den andra så har man tårna i fast lyfter vristerna.

    Lämna en kommentar