Okategorierat

Norrköpings Stadslopp 2017

Jag har längtat efter den här dagen, lopp i min hemstad är något alldeles speciellt! Dagen började med barnlopp för de två yngstaVad tyckte du om loppet frågade speakern?Långt svarade Einar.Sen laddade vi upp i pappas praktik innan det var dags för Sixten och mitt 5 km:s lopp.Sixten sprang nästan hela vägen och persade med 12 min. Så lycklig!

En dryg timme sprang vi vuxna 10 km. Jag var inställd på att ta däcket som låg efter 5 km. Då låg jag 5:a i loppet och hade sprungit första varvet på ca 19:26. 

Jag försökte ta däcket runt halsen men det var obekvämt och skavde så jag fick tänka om och hålla i det. Tufft men så värt. Inte bara för att vi fick nya vinterdäck utan även för all pepp längs med banan, både av publiken och medlöparna! Jag log nog hela tiden.Nu till Sthlm och lopp nr 3, Midnattsloppet!



Event

VikboVändan 2017

I lördags gick VikboVändan av stapeln, för tredje gången! Och precis som NT skriver blev det en succé! Även Folkbladet och Norrköping News skrev fina ord om loppet.

En av våra deltagare, Patrik Mårdh filmade delar av loppet och gjorde en film om det!

Nedan följer en mängd foton från loppet, nästa år kör vi igen, troligtvis den 11 augusti.

Stort tack till Ica Supermarket Östra Husby, Kuddby Power, Gisselö Gårdsbryggeri, Sänkdalens glass, Visätter kalkon, Vånga strutsgård, Valla gårdsmejeri, RÅ Wellnox, Lekia, Salming sports, Hedin bil och averagejoe.se. Lika stort tack till härliga funktionärer från Kuddby IF, Kättsätter IF, Tåby HF, Björkekind HF, Östra Ny och Hageby gård.Strax innan start!Frida informerar om loppet
Efter löparna stack två skikare iväg, en blandning av inlines och rullskidor med broms.
I år behövde vi inte “svettas” med tidtagningen, det sköttes av proffsiga deltaga.nu.  Cyklister innan start

Våra snabbaste löpare! Resultat från löpartävlingen

Istället för medalj fick deltagarna en specialbryggd öl från Gisselö Gårdsbryggeri (persbärs) eller strutskorv/nötmedwurst.

Fiskdammen från Lekia var populär!



Löpning

KK-joggen 2017

I tisdags sprang jag KK-joggen i Katrineholm. Jag har sprungit det en gång tidigare (2015) och hade en positiv upplevelse, inte för att banan var speciellt vacker utan främst pga publikstödet. Nästan GöteborgsVarvet-känsla. Då sprang jag också “väldigt” fort och hade banan varit 10 km hade jag persat. Nu är det ju ett kvartsmaraton så de där extra 500 metrarna känns väldigt långa. De kändes om än ännu längre i tisdags då jag gick ut stenhårt från start. Jag testar olika strategier för att lära mig mer om hur det påverkar min prestation, det är en av tjusningen med löpning, att hela tiden lära sig mer om vad kroppen klarar.

Efter 2 km blev det kämpigt och en efter en sprang om mig, det var ganska knäckande och hjärnspökena fick lite för stort utrymme. (Det här med den mentala biten är också ett utvecklingsområde). Men jag var nöjd med att jag ändå orkade hålla tempo under 4 min fast att “flowet” uteblev. Hade loppet varit exakt 10 km hade jag persat på milen (38:20) så jag var nöjd med tiden och en 7:e plats vilket innebar att jag fick vara med på prisutdelningen.

Bästa fancluben!



Löpning

Gesunda Mountain Challenge

Nu är vi på väg hem efter 15 dagars roadtrip. Trollhättan-Göteborg-Sälen-Vemdalsskalet-Östersund-Åre-Östersund- Vemdalsskalet. Ett sista stopp blev det på vägen, Gesunda utanför Mora. Jag visste att det gick ett bergslopp Gesunda Mountain Challenge kl 19 så jag övertalade familjen att göra en längre paus på vägen hem från fjällstugan.
Vädret kunde helt klart vara bättre, spöregn och dimma på toppen. Jag hade ju sett fram emot den fina utsikten från Gesundaberget.

Loppet var 2,7 km långt, varav den första delen, ca 1,5 km gick på ett kuperat elljusspår. Det var den lättlöpta delen. Därefter gick det uppför, och det med besked. Sammanlagt var det över 300 höjdmeter att kämpa sig igenom och det gick inte speciellt fort. Men tillräckligt fort för ett nytt banrekord och en vinst. Jag sprang på 18:58.Kul att träffa på Jesper min ASICS FrontRunner lagkompis. Han var nästsnabbast av herrarna uppför.

 



Löpning

Salomon 27K

Igår sprang mannen och jag vårt första fjällopp, Salomon 27 k mellan Ottsjön och Trillevallen, 1150 höjdmeter i otroligt vacker miljö.

Vi anlände till Copper Hill Mountain Lodge dagen innan och kunde i lugn och ro gå igenom all utrustning som skulle med samt lägga fram klädvalet inför morgondagen. Det var inte helt lätt att planera innan eftersom väderleksrapporten ändrade sig hela tiden. Det verkade dock som det skulle vara uppehåll, vindstilla och halvklart. Jag planerade att springa i en tunn långärmad tröja och ta av mig till topp ifall det skulle bli varmt. Eftersom nummerlappen satt på shortsen var det ett enkelt klädbyte.

Det var ganska mycket som skulle med i ryggsäcken. Jag valde dock att lämna kameran på hotellet och fotade med mobilen istället.

Vi vaknade upp till dimma, Åresjön var helt täckt. Vi blev upphämtade kl 7:30 och var på plats i Ottsjön vid 8, en timme innan start.

Vi vandrade runt lite grann för att fördriva tiden. Kändes lite konstigt att inte värma upp, men mitt mål under loppet var ju inte att prestera utan att uppleva.

Vi gissade på att vi skulle ta oss runt på 4 timmar och ställde oss vid den markeringen vid start. Det visade sig vara ett dumt val eftersom vi fick gå mycket under de första 3 km. Lite frustrerande men det släppte efter ett tag, det spelade ju ingen roll om jag skulle ta mig runt på 3,5 eller 4 timmar. Ingen familj som väntade vid mållinjen.

Fram till den första energistationen vid 10 km gick det enkelt att springa, en hel del uppför men också skön utförslöpning (dvs inte så brant, torr och mjuk löpning).

Energibars, bananer, bullar, sportdryck och fjällbäcksvatten, här gick det ingen nöd på oss.

Strax efter kom den, enligt min mening, den tuffaste biten. Geggan. Under ca 4 km väntade en flack del som man egentligen skulle kunnat springa på, men leran var så djup på sina ställen så jag sjönk ner djupt eller halkade till. Det var lite irriterande efter ett tag och jag började längta efter asfalten… Men bara en liten stund för slutet av banan var nog ännu vackrare. Nedan följer några bilder från banan. Vi tog oss tid att stanna till och njuta.

Vi gick uppför och därför kändes det aldrig så jobbigt. 

Sista delen, på väg ner för den sista toppen var ganska brant utför (tur att det fanns ett rep till hjälp). Det gick inte snabbt för mig där. Men jag var glad för att det endast var en relativt kort bit av sträckan, övriga utförslöpningar var inte lika branta och inte speciellt hala heller. Sista 3 km fick jag verkligen sträcka ut benen, en skogsetapp som passade mig. Vi sprang in under 4 timmar (3:49) och min puls var under 75 % av max i genomsnitt. Ett bra supportar långpass med underbar utsikt. Ett mycket trevligt lopp som jag hoppas kunna springa igen!

Det blev ganska många timmar på Level Spa, både på kvällen och dagen därpå. Underbart att återhämta sig där.



Löpning

3 dagar i Västsverige, kraftloppet och minnen

I fredags startade vi våran 2 veckors långa roadtrip i Sverige. Vårt första stopp blev Trollhättan och Kraftloppet där. Ett tufft lopp på 11,6 km i vacker omgivning. Eftersom jag jobbat i Trollhättan i 3 år var det extra roligt att springa där och jag var tacksam över att min familj gick med på att ta en omväg för min skull. Många duktiga löpare var på plats och mitt mål var att försöka hålla 4 minuters tempo. Första halvan kändes helt ok, det var mycket backar men benen var någorlunda fräscha och jag såg mig omkring och “njöt” av stämningen. Så mycket folk som hejade och ropade mitt namn (vi som startade i elitledet hade vårt förnamn tryckt med stora text nedanför startnumret). Jag trodde att loppet skulle vara som tuffast i början efter att ha tittat på banprofilen, men det kom en hel del backar i slutet och orken tog slut. Mitt genomsnittliga tempot blev 4:02 och en 10:e plats. Jag hade dock inte tid att stanna till prisutdelningen eftersom vi skulle hem till vänner utanför Kungälv på middag.

Eftersom jag är morgonpigg stack jag ut på en återhämtningsrunda morgonen därpå. Jag fick tips om en fin runda på 11 km med utsikt över Göta älv, åkrar och djup skog.

Efter en intensiv dag på Liseberg åkte vi hem till en annan familj i Mölnlycke och dagen därpå var jag lika morgonpigg och sprang en annan runda runt Finnsjön. I Mölnlycke finns många sjöar och jag lyckades springa runt fel sjö först (-:Perfekt att de vi besöker rekommenderar rundor.

Efter dag 2 på Liseberg åkte vi hem till en annan familj som bor i Mölndal. Där bodde vi i 3 år och morgonens runda väckte många minnen. Vårt gamla radhus, förskolan och centrum passerades på väg till Safjällsspåret, kanske det tuffaste motionsspår jag känner till (iaf att ta sig dit eftersom det ligger högt upp).

Eftersom jag inte hade med någon mobil på rundan så återvänder jag den här gamla bilden från Safjällspåret år 2012. Idag skulle jag aldrig sprungit med en varm bomullströja, jag lär mig med åren.



Tips

Polar M430 löparklocka

För en tid sedan fick jag hem en ny löparklocka från Polar, Polar M430.  Jag har tidigare testat flera av Polars klockor, bl a Polar M200 men även V800 och M400, (scrolla ner i texten på Bäst-i-test sida). Precis som M200 och M400 mäts pulsen via handleden, smidigt tycker jag som vill att en klockan ska vara lätt att använda. Polar M430 är väldigt lättanvändlig tack vare 5 knappar, stor “skärm” bildstöden och “uppbyggnaden”. Jag som inte vill nörda ner mig alltför mycket förstod de grundläggande funktionerna utan att behöva läsa någon manual. Via Polar Flow-appen kan jag analysera mina träningspass (bl a via video återuppleva dem i detalj) men även få tillgång till träningsprogram för olika distanser och även styrke- och rörlighetsövningar. Det går att skapa och välja favoritpass som du lätt kommer åt via klockan. Klockan finns i grå, vit och orange.

Armbandet är något långt på min smala handled men väldigt mjukt och följsamt vilket är en stor förbättring från M400 som jag inte alls tyckte satt lika bekvämt. En annan förbättring från föregångaren är snabbheten i att hitta GPS-signal, det har inte varit några problem under den månaden jag testat (på olika platser i Sverige och Europa).

Det går att ansluta mobil för smartaviseringar, analysera sömnen och få reda på kcalförbrukningen om man tycker att det är viktigt. En riktigt bra löparklocka med 8 timmars batteritid (träning) jag har haft klockan i ca en vecka utan att behöva ladda den. Då har jag inte haft smartaviseringar igång dock.

Jag gillar att ha klocktiden på “startskärmen” bra när jag vill hur lång tid det är kvar innan loppet startar. Figuren visar min aktivitet och vill jag få påminnelser vid inaktivitet går det att ställa in.

Jag får veta om jag uppnått mitt dagliga stegmål och målet anpassas efter hur mycket jag brukar röra mig. Det är lätt att gå in i dagboken och läsa av passen, km för km, det underlättar då jag inte alltid vill föra över informationen efter varje pass till mobil eller dator. Jag får bl a veta snabbaste km-tiden, medelhastighet, kcalförbrukning, höjdmeter och veta vilken pulszon jag befunnit mig i.

En mycket bra löparklocka som är prisvärd jämfört med likvärdiga konkurrenter. Den har alla funktioner jag behöver (och lite till)



Löpning

Backträning i Yxbacken

Nu är det inte långt kvar till mitt första fjällopp, Salomon 27 k och därför la jag in ett backpass i måndags. Vi sprang uppför Yxbacken (liftgatan) 4 gånger. Sprang och sprang, snarare blev det löpning varvat med gång då det inte går att springa hela vägen. När det går snabbare att gå så inser man hur lönlöst det är att fortsätta kämpa i slowmotion. Det tog ca 6 minuter att ta sig upp till toppen. Men det värsta var nog att ta sig nedför, mina framsidor klarar inte av det. Benen skakade och jag har ordentlig med träningsvärk idag. Till Salomon 27 k kommer jag inte ens att försöka springa uppför de brantaste backarna, upplevelsen står i fokus och inte mjölksyran.

Mot barnbacken, hade jag haft ork kvar hade jag sprungit uppför den ett par gånger, men det får bli nästa gång.

Ett bra träningspass!



Familj Tips

4,5 dagar i Sopot

Tidigare den här veckan var vi på polska rivieran och Sopot. Vi spenderade mycket tid på stranden, fast att det inte var badväder samtliga dagar. Vi hyrde “trampbilar”, åkte in till Gdynia och ett stort shoppingcenter i utkanten (med lekhus), promenerade på den folktäta strandpromenaden samt åt god mat. Mycket fisk, grönsaker och våfflor fanns på menyerna.

Det blev en aktiv semester med flera löppass och två styrkepass på hotellet. Det tuffa passet blev tabataintervaller i sanden och njutarpassen skedde tidigt på morgonen längs med havet. Jag gillar att springa på strandpromenader, benen går av bara farten för att det finns så mycket härliga sinnesintryck att ta in.

En härlig semester och ett stort plus är att det bara tar 4,5 timmar att ta sig från “dörr till dörr” om man flyger.



Övningar Styrketräning

Träningsprogram i trappor

På semestern har man chans att vara kreativ i sin träning. Här valde jag att utgå från en trapp och ett miniband.

Jag körde varje övning i ca 45 sek och vilade 15 sek. När det var ensidessövningar körde jag 45 sek per ben med mindre vila mellan.